About Our Church

Donec sollicitudin molestie malesuada. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Praesent sapien massa, convallis a pellentesque nec, egestas non nisi. Curabitur arcu erat, accumsan id imperdiet et, porttitor at sem

New Here?Give

Liturgi

Den katolske Kirkes gudstjeneste bygges på menighedens ”fulde, bevidste og aktive deltagelse.” Det er hele kirkens folk, der fejrer hver Messe, som er ”det højdepunkt, som Kirkens gerning stræber hen imod, og samtidigt den kilde, hele dens kraft strømmer fra.” (Vat II, Sacrosanctum Concilum nr. 10) Det er derfor, at søndagsmessen sommetider kaldes for ”højmessen”.

Den liturgi er kun muliggjort, når mange mennesker hjælper til. Blandt de medvirkende er:

Sakristaner
Lektorer
Offergave bærere
Ministranter
Koret
Kommunionsuddelere
Kommunionsuddelere til de syge
Ledere af Ordets gudstjeneste

Søndagsmessen og andre fester planlægges af Liturgiudvalget.

”Ministranter, lektorer, kormedlemmer og andre liturgiske medvirkende udfører en ægte liturgiske tjeneste.  Derfor skal de udøve deres opgave med al den oprigtige fromhed og værdighed, som en så ophøjet tjeneste kræver, og som menigheden med rette forventer af dem.” (Sacrosanctum Concilium nr. 29)

Læs om de liturgiske tjenester her ( der skal linkes til denne side)  Liturgiske Tjenester (archive.org)

KATOLSK LOMMEBOG 2021

Det er nu muligt at bestille Katolsk Lommebog gennem sognet.

Man kan enten købe :

• Hele sættet med omslag til DKK 160,-

• De 3 hæfter uden omslag til DKK 135,- eller

• Ét af de enkelte hæfte eks. Liturgisk kalender til DKK 50, pr. stk.

Du kan selv bestille lommebogen direkte i Pastoralrådets hjemmeside  https://pastoral.dk/shop/145-katolsk-lommebog

download:

Liturgisk kalendere 2020 her

Liturgisk kalender 2021 her

Ellen Margrethe og Pia

Sakramenter

Den katolske kirke uddeler ligesom de ortodokse kirker og de andre gamle kristne kirker, de syv sakramenter:

1. Dåbens sakramente

2. Firmelsens sakramente (i Folkekirken: Konfirmation, der dog ikke er et sakramente)

3. Eukaristiens sakramente/Kommunion (i Folkekirken: Nadveren)

4. Forsoningens sakramente (skriftemålet)

5. De syges salvelses sakramente

6. Ordinationens sakramente (præstevielse)

7. Ægteskabets sakramente (bryllup)

De syv sakramenter helliggør folket, bygger Kristi legeme op og lovpriser Gud. De giver os nåde, og gør os klare til at modtage nåde. De giver fødsel og vækst, helbredelse og sendelse til de kristnes trosliv og markerer derved de store etaper i de troendes liv.

Til top